۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۸ فروردين 
 
كرسي آزاد انديشي "اقتصاد مقاومتي" دانشجويان پيام نوركشور در شيراز
 

براي اولين بار به صورت ويدئو كنفرانس انجام شد

كرسي آزاد انديشي "اقتصاد مقاومتي" دانشجويان پيام نوركشور در شيراز

استاد دانشگاه شيراز: از ظرفيت هاي حداكثري در بخشهاي اقتصادي ، استفاده حداقلي مي كنيم


دانشجويان دانشگاه پيام نور 15 استان كشور به ميزباني شيراز به بررسي راه هاي تحقق اقتصاد مقاومتي پرداختند.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه پيام نوراستان فارس،دراولين كرسي آزاد انديشي كشوري دانشجويان پيام نور با عنوان " اقتصاد مقاومتي"كه از سوي معاونت فرهنگي دانشگاه پيام نور شيراز با همكاري بسيج اساتيد استان فارس برگزار شده بود،علاوه بر دانشجويان شيرازي،دانشجويان استانهاي تهران،آذربايجان غربي،گلستان،چهارمحال بختياري،سيستان وبلوچستان،كرمان،خراسان شمالي ، مركزي،اصفهان،قم ،لرستان،بوشهرو... نيز به صورت مستقيم از طريق ويدئو كنفرانس حضور داشتند كه ضمن بحث وبررسي پيرامون اقتصاد مقاومتي به صورت ارتباط دوطرفه سئوالات وديدگاه هاي خود را مطرح و پاسخهاي لازم را دريافت نمودند .

بنابراين گزارش استاد بخش اقتصاد دانشگاه شيراز دراين مراسم با بيان ضروريت هاي اقتصاد مقاومتي اظهارداشت: شرايط امروز يك فرصت استثنايي براي كشور است تا با شناسايي نقاط آسيب پذير،تهديدهاي موجود را به فرصت تبديل نماييم.




دكتر نيلي با بيان اينكه بايد به دنبال حذف درآمد حاصل از فروش نفت در اقتصاد باشيم اظهارداشت: در كشور ما ظرفيت هاي مناسب براي اداره اقتصاد كشور بدون اتكا به درآمدهاي نفتي وجود دارد چرا كه بررسي هاي تاريخي نيز نشان مي دهد ايران در گذشته بدون اينكه حتي يك قطره نفت صادر كند در جهان تمدن ساز بوده است.

وي افزود: براي عبور از چالش هاي موجود علاوه بر توجه به بخش كشاورزي، شاخص هاي بهره وري را مورد توجه قرار دهيم، سرمايه ها را به جاي سپرده گذاري در بانك ها به سمت توليد سوق داده و فضاي سالم براي توليد كنندگان فراهم نماييم.

وي يادآور شد: متاسفانه تاكنون به دليل استفاده مستمر وطولاني از چاه هاي نفت، علاوه بر اينكه موجب تنبلي و سوء رفتار شده است موجب گرديد از توانمندي ساير بخشها نيز استفاده ننماييم و تمايل پنهان به واردات داشته باشيم.

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: دراين خصوص بايد بدآموزي هايي كه اقتصاد نفتي براي ما ايجاد كرده را اصلاح كنيم. وي يادآور شد: در برخي حوزه هاي اقتصادي اختلال فرهنگي وجود دارد به نحوي كه برخي كالاها كه در داخل توليد مي شود به نام كالاهاي خارجي در كشور توزيع مي شود.

دكتر نيلي در پاسخ به اين سئوال كه نقش دانشجو درتحقق اقتصاد مقاومتي چيست؟اظهارداشت: دانشجويان مي بايست با افزايش توانمندي خود در حوزه هاي مختلف ،كارآيي خود را بالا برده وتوانايي هاي خود را درخدمت جامعه قرار دهند چرا كه اگر 20درصد توانمندي خود را در استفاده بهينه از منابع و توليد فكر افزايش دهيم و همه افراد جامعه سهم خود را در استفاده از بهينه از منابع و افزايش بهره وري بكارگيرند مسلماَ شاهد بهبود وضعيت اقتصادي خواهيم بود.

وي اضافه كرد: دانشجويان مي توانند نظرات وديدگاه هاي خود را با گفتمان سازي و تبديل آن به يك مطالبه از مسئولين ودستگاه هاي اجرايي محقق سازند.

دكتر نيلي در پاسخ به اين سئوال كه چرا الان بحث اقتصاد مقاومتي مطرح شده است؟ اظهارداشت: نظام سلطه ظرفيت هاي انقلاب اسلامي ما را نمي پذيرد.درطول 30سال گذشته دشمنان اقدامات متعددي رابر عليه نظام جمهوري اسلامي انجام داده اند كه خوشبختانه همه آنها با شكست روبه رو شده است.

درحال حاضر تمام ظرفيت هاي فكري وعملياتي دشمن بر روي حوزه اقتصادي ما معطوف شده است به نحوي كه حتي با دراختيار قرار ندادن برخي كالاهاي راهبردي قصد دارند به توانمندي جامعه ما آسيب بزنند كه براي گذر از اين شرايط، اقتصادي مقاومتي ضروري است كه دراين خصوص بايد با هم افزايي، به نهاد توليد بها داده و توليد كنندگان داخلي را حمايت كنيم.

وي افزود: ما ظرفيت هاي حداكثري در بخشهاي اقتصادي نظيربخش توليد خصوصاً بخش كشاورزي داريم اما از آن ها استفاده حداقلي مي كنيم.

وي خاطرنشان ساخت: بسياري از مشكلاتي كه امروز دركشور وجود دارد ، مقام معظم رهبري در سالهاي قبل درباره آنها هشدار داده بودند و راهكارهاي عبور از اين چالشها را نيز قبلاَ اعلام فرموده بودند.

اين استاد دانشگاه درپاسخ به سئوال يكي ديگر از دانشجويان درخصوص تفاوت بين اقتصاد مقاومتي ومقاومت اقتصادي پاسخ داد: وقتي كه اقتصاد مقاومتي مطرح مي كنيم بخشي از اقتصاد مدنظر است كه با تحقق آن انعطاف پذيري در برابر چالش ها را افزايش داده وهزينه ها را كاهش و مصرف را بهينه سازي مي كند. اقتصاد مقاومتي يعني اينكه ظرفيت ها و توانمندي هاي خود را به خوبي شناخته وآن را فعال كنيم اما مقاومت اقتصادي به معناي محدوديت سازي و رياضت دراقتصاد است.

وي با بيان اينكه درساختارهاي اداري زمينه هاي تحقق اقتصاد مقاومتي صورت نگرفته ، يادآور شد: متاسفانه در كشور دربرخورد با مشكلات اقتصادي بدون بررسي لازم در كمتر از يك روز فوراَ به سراغ توليد كننده مي رويم و با وي برخورد مي كنيم كه همين عامل موجب مي شود توليد كنندگان از چرخه اقتصادي كنار بروند و افراد به جاي سرمايه گذاري به دنبال سپرده گذاري در بانكها و... بروند. درصورتي كه اگر يك اختلاس در سيستم بانكي يا اخلال اقتصادي دركشور رخ دهد چندين ماه طول مي كشد تا عوامل آن شناسايي و با آنها برخورد شود.

وي اضافه كرد: 95درصد توليدات بخش كشاورزي در كشور توسط بخش خصوصي انجام مي شود در حالي كه تصميم سازي براي اين بخش توسط كارشناساني صورت مي گيرد،كه اين حوزه را نمي شناسند.

دكتر نيلي پيشنهاد كرد: براي تحقق اقتصاد مقاومتي ،دستگاه هاي دولتي از توانمندي اساتيد دانشگاه ها در راستاي بهبود وضعيت اقتصادي كشور وافزايش بهره وري استفاده كنند.

لازم به ذكر است در ابتداي اين نشست،رئيس دانشگاه پيام نور استان فارس گفت: دانشگاه پيام نوراستان فارس درسال گذشته مقام اول برگزاري كرسي هاي آزاد انديشي را به خود اختصاص داد.

دكتر مظلوميان با بيان اينكه اقتصاد مقاومتي اقتصاد رياضتي نيست اظهاراميدواري نمود: با تحقق منويات مقام معظم رهبري درخصوص اقتصاد مقاومتي ،وضعيت اقتصادي جامعه بهبود يابد. 

 



 



 


 


 

منبع خبر:
روابط عمومی
 
تاریخ: ۰۲/۰۹/۱۳۹۱   بازدید: ۳۹۶
  صفحه اصلی
  اخبار دانشگاه پیام نورکشور
  خبرهای امروز
اخبار دانشگاه پیام نور فارس
  اطلاعیه های جديد
  پیام نورفارس در روزنامه ها
  پیام نور فارس درخبرگزاری ها
  عناوین امروز مطبوعات کشور
  روزنامه های امروز
  آرشیو عناوین مطبوعات
  آرشیو مطبوعات
  مطبوعات خارجی
  آرشیو مطبوعات خارجی
  ورود اعضاء
   آرشیو تصاویر
   خبرگزاری ها
 
خبرنامه الکترونیک